Goedkoop boodschappen doen tijdens je vakantie in Toscane? Lees deze tips!

De meeste vakantievierders boeken hun reis aan de hand van hun budget. Vaak wordt daarbij geen of weinig rekening gehouden met de uitgaven onderweg. Broodje met een drankje op Schiphol? Hup, daar gaan weer een paar tientjes. Biertje in het vliegtuig. Nootjes erbij. Het treintje van vliegveld Galileo Galilei naar het centrum van Pisa. Tussen je woonplaats en de aankomst in je vakantiehuisje zijn er alweer veel centen doorheen gejaagd – en dan moet je nog boodschappen doen. Waar kun je dit goedkoop doen in Toscane?

Eetcultuur

Allereerst: laat die pot pindakaas maar thuis. Je gaat naar een plek waar eten – en zeker lunchen en dineren – tot kunst wordt verheven. Je zult merken dat de producten in de supermarkt uitnodigen tot zelf koken.

De meeste Italiaanse vakantiehuisjes zijn voorzien van een prima geoutilleerde keuken omdat eten, dus ook koken, hun tweede natuur is. Grappig weetje: Italianen die verhuizen laten meestal het hele interieur achter, maar nemen hun keuken mee. Dat is het epicentrum van elk huishouden, de plek waar ze het liefst zijn. Ze zijn er nog net niet mee getrouwd.

Megasupermarkten, een leuk uitje maar…

Bij een eerste bezoek aan Toscane is het verleidelijk om de groots opgezette megasupermarkten in te duiken en toegegeven: dit is elke keer weer een klein feestje.

De Esselunga en Ipercoop hebben het formaat van een hangar waar je een Boeing in zou kunnen parkeren. Alleen al op de groenteafdelingen kun je elkaar kwijt raken tussen de hoog opgestapelde bakken tomaten, aubergines en bovenmatige paprika’s.

De paden met verschillende soorten gedroogde pasta lijken meer op promenades. Wie bij de kassa al zijn boodschappen op de loopband heeft gezet en ‘even’ terug moet voor een bol knoflook, heeft een probleem. Je stappenteller wordt er wel blij van.

Duur!

Het is hoe dan ook een uitje op zich, zo’n grote supermarkt. Vaak bevinden zich binnen deze ruimtes ook een pizzabakkerij, een bar/lunchroom en een tabakszaak met souvenirs. Ze doen er alles aan om het winkelen hier aantrekkelijk te maken.

Maar je kunt deze supermarkten prijstechnisch vergelijken met Marqt of Albert Heijn – en die mijd je in Nederland ook als je aan het eind van je salaris nog wat maand over hebt. En na een aantal keren al die afstanden afleggen binnen één winkel, ga je je afvragen of het wel nodig is om te kunnen kiezen uit 32 verschillende soorten blikken tomaten.

Budgetsupermarkten

Lidl heeft in Nederland bewezen een prima supermarkt te zijn, populair bij hipsters zelfs. Prima groenten, wijnen en bovendien hebben ze meerdere keren per jaar Italiaanse week! In Italië is de Lidl zelfs nog beter. Wijnen en groenten maar ook kazen en broden zijn hier van goede kwaliteit.

Ze zijn de hele week open waar andere supermarkten met name op zondagmiddag nog wel eens de tent dichtgooien. Na veel bezoekjes aan de Lidl zijn er twee producten op te noemen die ze niet hebben. Cannelloni en pindakaas.

Over pindakaas gesproken: ze hebben pindakaas bij de Penny Market die niet onderdoet voor je favoriete merk. Penny Market is goed vertegenwoordigd in Toscane; welke stad of dorp je ook bezoekt, je komt als eerste de borden met het rood-gele logo tegen voordat je het centrum bereikt. Het assortiment is kwalitatief en prijstechnisch te vergelijken met Lidl.

Tot slot heb je ook nog her en der een Eurospin, Aldi of D-piu. Ook hier is het goedkoop boodschappen doen, maar heb je wel nog minder keuze. Ook al kun je zelfs in de D-piu zomaar een paar met lokale wijn gevulde tanks tegenkomen waar je zelf je kruik vol kunt tappen.

Middensegment

Ertussenin bevinden zich Conad, Pam, Gala en Todis – min of meer vergelijkbaar met Dekamarkt of Jumbo. Dat is ook terug te zien in het aanbod.

Sowieso geldt voor het boodschappen doen in Toscane dat ze graag lokale producten verkopen – dit zie je bij sommige zelfs keurig in percentage aangegeven op je bon – en dat ze zelden of nooit rotzooi hebben.

De cultuur van eten, drinken en genieten staat hoog in het vaandel bij alle supermarkten. En het ligt aan jouw smaak en vooral aan je portemonnee waar je voor kiest: een fles Amarone van de Esselunga (minimaal € 25) zal de kenner doen grommen van voorpret tijdens de aankoop. Maar de Aglianico del Vulture van Lidl (€ 3,50) is ook een aanrader. En de Nero di Troia van Penny Market is met € 2,50 een superwijn als je naar de prijs kijkt.

De Chinees

Gek genoeg zie je ze nooit op straat, en denk maar niet dat je op een straathoek nummertje 47 met saus apart kunt bestellen. Toch zijn Chinezen in groten getale aanwezig in Toscane, ze runnen er zaken waar je spotgoedkoop allerlei huisraad kunt kopen, en meer dan dat zelfs.

Gereedschappen, auto- en fietsspullen, kattenvoer, apparaten, knutselspullen, schoonmaakmiddelen… eigenlijk is De Chinees in Italië het equivalent van de Action die in Nederland zo populair is. Dus ontbreekt er in je vakantiehuis iets als een waterkokertje of een bezem, vraag dan gewoon waar in de buurt Il Chinese zit. De winkels hebben namen als Mille Idee of Hello Market. Best leuk om eens rond te struinen, want ook De Chinees verkoopt geinige souvenirs.

… Maar vergeet de weekmarkt niet!

De weekmarkten in Toscane zijn minstens zo’n feest als een megasupermarkt. Elk gehucht heeft één of twee keer per week markt, en daar is het heerlijk rondstruinen tussen kleding, voedsel, souvenirs en huishoudelijke artikelen. Het is gezellig om een ochtend aan te besteden en je steunt de lokale ondernemers natuurlijk.

Al met al kun je met een kleine portemonnee dus goed rondkomen in Toscane. Je wilt vanzelfsprekend niet besparen en beknibbelen – het is immers vakantie. Maar hopelijk ben je door deze blog wat wijzer geworden en neem je het mee tijdens je komende reis. Want een zak orecchiette, een flesje Grillo of een stuk Scamorza is al klein geluk op zich, het is natuurlijk nog leuker als je er niet steeds de hoofdprijs voor betaalt. Buona spesa!

Steven Bodeving

Hi, mijn naam is Steven Bodeving, ben (tekst)schrijver en muzikant en woon sinds juli 2019 in de provincie Arezzo. Hiervoor werkte ik als cateraar bij een poppodium, maar de drukte van de Randstad deed mij en mijn vriendin besluiten een rustigere, mooiere plek te zoeken en voor onszelf te gaan werken. Op ons terrein hebben we twee appartementjes die we verhuren aan creatievelingen. 

De zekerheid van: