Zoek & boek

Naar Toscane met de caravan

De vakantie staat voor de deur en massaal trekken we er weer op uit.

Heb je besloten om met de auto en een caravan naar Toscane te gaan, dan komt daar behoorlijk wat voorbereiding bij kijken. Ieder land dat je doorkruist kent andere regels en welke items moet je eigenlijk verplicht bij je hebben? In dit artikel vertel ik je daar meer over.

Overigens vind je in dit artikel ook veel informatie als je enkel met een auto reist naar deze prachtige regio aan de Tyrreense Zee.

Welke routes kun je volgen als je naar Toscane gaat?

Caravan Toscane

Globaal gezien zijn er vier hoofdroutes die je kunt volgen als je richting Toscane trekt. Hiervan lopen er drie door Duitsland en één door België, Luxemburg en Frankrijk.

Van de drie routes door Duitsland, doorkruisen er twee Zwitserland om Italië te bereiken en de laatste voert door Oostenrijk. Er is dus keus genoeg.

Ben je van plan in één ruk door te rijden naar de Toscaanse zon, dan kies je uiteraard voor de kortste route vanaf jouw huis.

Maar ben je onderweg van plan om een aantal keer te overnachten en zo iets meer van de omgeving langs de route te zien, dan is het een goed idee om je te verdiepen in de verschillende mogelijkheden.

De linksrheinische en de rechtsrheinische route door Duitsland

Zoals een ieder die graag naar Toscane reist ongetwijfeld weet, heeft Duitsland een uitgebreid wegennetwerk.

Route Duitsland

Voor wat betreft de routes die van het noorden naar het zuiden lopen, kun je kiezen tussen de rechtsrheinische en de linksrheinische route.

De rechtsrheinische route is de snelweg A3, welke start bij de grensovergang bij Zevenaar en via Frankfurt helemaal doorloopt tot de grensovergang met Oostenrijk bij Passau. Over 778 kilometer afvalt, passeer je steden als Duisburg, Düsseldorf, Keulen, Frankfurt, Wurzburg en Neurenberg.

Die laatste plaats is ook precies het punt waar je de A3 verlaat, om via het Oostenrijkse Kufstein en Innsbruck, via de Brennerpas Italië binnen te komen.

Voila, de eerste route naar Toscane is ingetekend.

Voor veel reizigers zal dit echter niet de meest logische route zijn, aangezien dit met 1440 kilometer vanaf Utrecht, de langste route van de vier is.

Trein naar Toscane

Korter is het om net voor Frankfurt de A67, de A6 en de A5 langs het wereldberoemde circuit van Hockenheim te volgen, om via Karlsruhe de Zwitserse grens bij Basel te passeren. In Zwitserland kom je vervolgens langs Luzern en Lugano voor je ter hoogte van het Comomeer de grens met Italië over komt.

De wegen langs beroemde steden als Milaan en Bologna brengen je uiteindelijk naar de Toscaanse zon. Als je daar aankomt heb je 1340 kilometer op de teller staan.

Of je er nu voor kiest om de rechtsrheinische route zoals hierboven af te leggen, of je besluit via de linksrheinische route naar het zuiden af te zakken, in kilometers maakt het weinig verschil. Je keuze zal zich vooral richten op de plek waar je de Nederlands-Duitse grens passeert.

De linksrheinische route is de route over de A61 vanaf de grensovergang bij Venlo en komt langs steden als Bergheim en Koblenz. Bij Hockenheim komen de twee routes bij elkaar en vervolg je je weg zoals hierboven.

De zuidelijke route via België, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland

De laatste route richting Toscane voert door een groot aantal landen. Via Antwerpen en Brussel, verlaten we België om via de stad Luxemburg het Franse Thionville en Straatsburg aan te doen.

Ook met deze route komen we Zwitserland bij Basel binnen en vervolgen we de reis zoals we deze bij de tweede route omschreven hebben. Op de uiteindelijke bestemming aangekomen, heb je ongeveer 1375 kilometer afgelegd.

Houd rekening met afwijkende verkeersregels

Het maakt nogal uit of je met de caravan op pad bent over de Duitse Autobahn of dat je kiest voor het Franse wegennet. Per land kunnen er afwijkende regels gelden en het is dan ook goed om je hier vooraf over te laten informeren.

In Nederland is het bijvoorbeeld niet verplicht om een verbanddoos in je auto te hebben, maar in veel andere landen wel. Op de website van de ANWB vind je een compleet overzicht van alle actuele regels. Per land wordt hieronder een selectie weergegeven. Kijk voor je op pad gaat dus altijd eerst op de website van de ANWB.

Wil je overigens files vermijden en zo rustig mogelijk de Toscaanse heuvels bereiken, kijk dan even naar het overzicht van verkeersdruktekalenders. Per land worden hier de drukste dagen aangegeven.

België

België

Over het algemeen kun je in België de Nederlandse regels volgen. Toch zijn er een aantal afwijkende regels, die goed zijn om even in je achterhoofd te houden.

Zo is het verplicht om een verbanddoos, een gevarendriehoek en een brandblusser in de auto te hebben. De verbanddoos en de brandblusser zijn niet verplicht voor auto’s met een Nederlands kenteken, maar om discussie met de politie ter plaatse te voorkomen, is het raadzaam om deze aan de inventaris van de auto toe te voegen.

In België is het verboden om de motor onnodig te laten draaien. Sta je dus te wachten voor een spoorwegovergang, zet dan je motor even uit en voorkom daarmee dat je een boete krijgt.

In Antwerpen kunnen afwijkende normen gelden met betrekking tot vervuilende auto’s. Kijk op de website van de gemeente Antwerpen voor meer informatie en een check of je met jouw auto de binnenstad in mag rijden.

Is de combinatie van je auto en caravan samen minder dan 3500kg, dan kun je in België lekker doorrijden. De maximaal toegestane snelheid is 120 km/u op autosnelwegen.

Duitsland

Duitsland

Voor Duitsland geldt dat veel items verplicht zijn, maar dit niet geldt voor auto’s met een Nederlands kenteken. Om discussie met de politie ter plekke te voorkomen, is het raadzaam om in ieder geval te zorgen dat je een verbanddoos, een gevarendriehoek en veiligheidshesjes bij je hebt.

Mocht je met pech stil komen te staan, dan is het belangrijk om te weten dat het verboden is om een voertuig langs de snelweg te repareren. Moet je een lamp vervangen of een band verwisselen, zorg dan altijd dat je dit op een veilige plek kunt doen.

Het is overigens altijd raadzaam om voldoende brandstof bij je te hebben. Het levert je namelijk een flinke bekeuring op als je zonder benzine langs de weg komt te staan.

In Duitsland is het verboden om apparatuur te gebruiken met signalering voor flitspalen of trajectcontroles. De flitspaalsignalering moet op deze apparaten worden uitgeschakeld.

Ga je van de snelweg af en wil je een Duitse stad bezoeken, dan zijn veel steden alleen toegankelijk met een milieusticker. De milieusticker is verkrijgbaar bij GWK wisselkantoren, Tüv-keuringsstations en bij de ANWB.

Is de combinatie van de auto en de caravan samen minder dan 3500kg, dan is de maximumsnelheid 80 km/u. Het is mogelijk om een Tempo-100-ontheffing aan te vragen, zodat de maximumsnelheid wordt opgehoogd tot 100 km/u.

Frankrijk

Frankrijk

In Frankrijk is het voor de bestuurder verplicht om een veiligheidshesje bij zich te hebben en deze moet binnen handbereik bewaard worden. Ook is de aanwezigheid van een gevarendriehoek verplicht.

Sinds 1 juli 2012 is het in Frankrijk ook verplicht om een alcoholtest in ieder voertuig te hebben. Mocht je deze vergeten zijn, dan is er geen nood, want bestuurders krijgen namelijk (nog) geen boete als ze geen alcoholtest bij zich hebben.

Net als in Duitsland, geldt voor steeds meer Franse steden dat een milieusticker verplicht is, als je het centrum wilt bezoeken. Je kunt de sticker aanvragen bij het Franse ministerie van transport. Op de Franse snelwegen is de milieusticker echter niet noodzakelijk.

In Frankrijk kunnen bestuurders een boete krijgen als ze afgeleid zijn tijdens het rijden, doordat ze iets uit het dashboardkastje pakken of iets eten. Dit betekent ook dat er tijdens het rijden geen apparatuur met een scherm, aanwezig mag zijn binnen het gezichtsveld van de bestuurder. Een uitzondering geldt voor navigatiesystemen.

Ook het rijden met onveilig schoeisel, zoals teenslippers, kan voor de politie reden zijn om een boete uit te schrijven.

In Frankrijk rijd je lekker door met de caravancombinatie tot 3500kg: met 130 km/u steven je in rap tempo af op je eindbestemming.

Italië

Italië

Je hoopt natuurlijk dat het je bespaart blijft, maar mocht je in Italië pech krijgen, zorg dan dat er voor alle inzittenden een veiligheidshesje aanwezig is. Een gevarendriehoek moet je ook altijd bij je hebben. Het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden is verboden.

Het laatste stukje naar de eindbestemming wordt er rustig gereden, want op de Italiaanse autosnelwegen geldt een maximumsnelheid van 80 km/u voor auto’s met een caravan. Op autowegen is dit zelfs 70 km/u.

In veel Italiaanse steden, waaronder LuccaFlorence en Pisa, maar ook in de gehele regio Toscane, zijn aparte milieuzones ingesteld. In deze zones wordt verkeer enkel op bepaalde tijden toegelaten of heb je een speciale ontheffing nodig als je het gebied in wilt rijden.

Omdat we tenslotte onderweg zijn naar Toscane en de verwachting daarom is dat we langer in Italië zullen doorbrengen dan in de overige landen, is het misschien ook goed om even op alcohol in het verkeer in te gaan. Het maximale alcoholpromillage bedraagt 0,5. Indien de bestuurder minder dan drie jaar een rijbewijs heeft, dan geldt er een algeheel alcoholverbod in het verkeer. Rijden onder invloed van drugs is verboden.

Luxemburg

Op onze route naar Toscane rijden we maar een kort stukje door Luxemburg. Desalniettemin is het wel belangrijk om een aantal items bij je te hebben als je gebruik maakt van de Luxemburgse wegen.

Een gevarendriehoek en veiligheidshesjes moeten verplicht aanwezig zijn in de auto en bij pech dienen alle inzittenden een hesje te dragen. Nader je een file, dan is het verplicht om de alarmlichten te laten knipperen, zodat andere weggebruikers gewaarschuwd worden voor het stilstaande verkeer.

Met een caravan is de maximaal toegestane snelheid in Luxemburg 90 km/u.

Oostenrijk

Oostenrijk

Voordat je gebruik kunt maken van de snelwegen, moet je een vignet Oostenrijk aanvragen. Het vignet kun je gemakkelijk online aanschaffen, want deze is tegenwoordig digitaal verkrijgbaar, ideaal! Ook kun je het vignet nog steeds kopen bij een aantal Oostenrijkse grensovergangen en bij tankstations en postkantoren in de buurt van de grens.

In Oostenrijk is het verplicht om een verbanddoos, een gevarendriehoek en veiligheidshesjes bij je te hebben. Bij pech moet de bestuurder een hesje dragen.

Het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden is niet toegestaan. Dit geldt ook wanneer je in een file staat.

Nader je een verkeerslicht dat oranje is, probeer dan altijd te stoppen. Alleen wanneer je de kruising zo dicht genaderd bent dat het niet meer mogelijk is om veilig te stoppen, geldt het niet als een overtreding als je doorrijd bij het oranje licht.

In Oostenrijk is de maximumsnelheid voor auto’s met een caravan die samen niet zwaarder wegen dan 3500kg, 100 km/u.

Zwitserland

Zwitserland

Net als in Oostenrijk geldt ook voor Zwitserland dat je alleen op de autosnelwegen mag rijden indien je een tolvignet op de voorruit bevestigd hebt. Voor een combinatie van een auto en een caravan, zijn twee vignetten nodig. De vignetten kun je kopen aan de Zwitserse grens. Houd hierbij wel rekening met een afwijkende munteenheid en wisselgeld in lokale valuta. In Nederland koop je een Zwitsers vignet bij de ANWB.

Een gevarendriehoek moet verplicht aanwezig zijn in de auto en moet binnen handbereik bewaard worden. Andere items zoals hierboven bij de andere landen beschreven werden, zijn niet verplicht, maar uiteraard wel heel handig om bij je te hebben.

In Zwitserland mag een bestuurder niet afgeleid worden tijdens het rijden. Dit betekent dat je een boete kunt krijgen als je achter het stuur je haar kamt of het navigatiesysteem bedient.

Net als in Duitsland is het strafbaar om met een lege brandstoftank stil te staan. Zorg dus dat je altijd voldoende brandstof bij je hebt of ruim op tijd een tankstation bezoekt.

Op autosnelwegen geldt een maximumsnelheid voor auto’s met een caravan van 80 km/u, mits de combinatie niet zwaarder is dan 3500 kg.

Heb je alle spullen bij elkaar gezocht, je route uitgestippeld en je verdiept in de verkeersregels? Waar wacht je dan nog op? Fijne vakantie!

Marianne van de Werken

Eigenaar van Language Lover | Buongiorno! Mijn naam is Marianne van de Werken, reiziger in hart en nieren. Ik hou van de zon, cultuur en natuur en in Toscane komt dit allemaal samen. Het liefst kom ik op de plekken die nog niet platgelopen zijn door toeristen. Dit zijn de plekken waar je het échte Italië vindt. In mijn blogs neem ik je graag mee naar deze onontdekte plekjes.

Marianne van de Werken
(Onderzoeks)journalist / copywriter / tekstschrijver
Inspiratie & tips

Misschien ook interessant?

Dit zijn de meest bijzondere treinreizen door Italië

Italië, het land van de romantiek, heerlijke gerechten en prachtige landschappen. Wat is er mooier dan...

Met de auto naar Toscane? Hier wat je moet vooraf moet weten!

Wat Toscane zo populair maakt? Eigenlijk kunnen we daar geen één reden voor verzinnen, maar veel...

Met de auto naar Toscane? 5 tips om rekening mee te houden

Het is een eindje rijden, maar dan heb je ook wat. Het laatste uur zweef je...

Auto huren Florence: onze tips

Ga jij binnenkort op vakantie naar Toscane? Dan ben je vast niet van plan om op...

Een moment geduld. We zoeken het geschikte aanbod in Toscane voor je…