Zonnebrand, alles wat je moet weten

We mochten niet klagen over het voorjaar en we hebben ook al heel wat zonuurtjes gehad. Toch blijft het belangrijk om te weten wat we moeten doen om zonnebrand tegen te gaan en wat we kunnen doen als we toch teveel zon gehad hebben. Zeker in de vakantie als we naar het strand gaan of een dagje weg.

Uiteraard is het vooral de bedoeling dat je kan genieten van de zon. En dat kan ook als je onderstaande tips in het achterhoofd te houdt. Zo kun je genieten op een veilige manier. Let vooral ook op je kinderen want een belangrijk deel van de huidbeschadiging door de zon gebeurt in de kindertijd. Als ouder ben dus verantwoordelijk om de huid van jonge kinderen goed te beschermen tegen de zon. En ook al mopperen ze nu bij insmeren of omdat ze een petje op moeten, later zijn ze je dankbaar.

Wat gebeurt er in de zon?

Bij matige blootstelling aan UV-straling kleurt het pigment in de huidcellen bruin (dat mooie bruine kleurtje waar iedereen zo dol op is). Bij blootstelling aan een hoge dosis UV-straling verbrandt de huid (de rode kleur die brandt en die je wil voorkomen). Voor het melanoom, de meest agressieve vorm van huidkanker, wordt aangenomen dat acute zonschade (vaak op jeugdige leeftijd) een rol speelt. Bij een langdurige blootstelling veroudert de huid, wordt ze rimpelig en kunnen zich ook andere vormen van huidkanker ontwikkelen (basaalcelcarcinoom, spinocellulair carcinoom). Hoe snel dit gebeurt is mede afhankelijk van je huidtype, de intensiteit en de duur het zoncontact. Ook medicatie kan hierbij een rol in spelen.

Voorkomen is beter dan genezen

Een inkoppertje dat zeker waar is bij zonnebrand. De beste tips op een rijtje:

  • Vermijd (te) fel zonlicht en draag losse luchtige kleding.
  • Bescherm je hoof me een pet of hoed.
  • Smeer voor je de zon in gaat je huid in met een zonnecrème van minstens factor 30 .
  • Laat baby’s en jonge kinderen zoveel mogelijk alleen in de schaduw spelen. Smeer ze daarnaast in met een sunblock of een zeer hoge factor en laat ze altijd een petje dragen.
  • Kies een zonnecrème die je zowel tegen UV-A als UV-B stralen beschermt.
  • Koop een zonnebril met UV-werende glazen en met een EU-keurmerk.
  • Vermijd de zon tussen 11 en 15 uur want dan is de zon het meest intensief.

Zorg dat je altijd minimaal een factor 30 zonnebrandcrème in je Kipling tas zit als je weg gaat. Een mini variant in je heuptas is ook een goede optie. Zo kun je altijd nog even extra insmeren.

Hoe smeer je je in?

Breng je zonnebrandcrème minstens 30 minuten voor je in de zon gaat liggen aan. Neem voldoende crème om je in te smeren en vergeet je de randen bij je kleding niet. Smeer je elke 2 tot 3 uur opnieuw in. Smeer je vaker in na het liggen op de handdoek of op zand want dan kan er zonnemelk achterblijven. Waterbestendige zonnemelk moet je elke keer je uit het water komt aanbrengen omdat ze melk er bij het afdrogen af gaat. Gebruik voor je neus, oren en lippen het liefst een sunblockstick. Het beste is om een sunblockstick standaard in je Mat en Nat tas te stoppen.

Herkennen van zonnebrand

Een verbrande huis herken je door de vuurrode kleur. Daarnaast is je huid pijnlijk op de verbrande plek(ken). Later kunnen er kleine of grote vochtblaasjes op de huid ontstaan en gaat de huid vervellen.

Wat moet je doen als je verbrand bent?

  • Bedek de verbrande huid met een lichte handdoek of losse luchtige kleding.
  • Blijf in de schaduw of nog liever blijf binnen.
  • Koel de huid met natte doeken of een zachte douche. Vermijd onderkoeling!
  • Dep de huid zachtjes droog.
  • Gebruik een vocht inbrengende-, hydrocolloïdcrème of aftersun-lotion en herhaal dit regelmatig.
  • Drink regelmatig kleine slokjes water of een andere koele dranken (zonder alcohol).
  • Vermijdt enkele dagen nieuwe zonblootstelling.

Raadpleeg medische hulp:

  • Als er sprake is van hitteslag: koorts, snelle hartslag, vermoeidheid, draaierigheid, misselijkheid of braken.
  • Bij grote blaarvorming.
  • Bij kleine kinderen.
  • Bij symptomen van zonneslag of uitdroging.
  • Wanneer het slachtoffer zich onwel voelt.
  • Wanneer de huid zich na 1 week nog niet hersteld heeft.

Misschien vind je dit ook leuk om te lezen